بروزرسانی بزرگ بعدی مایکروسافت برای ویندوز 11، نسخه 24H2، در حال حاضر برای رایانه های Copilot+ در دسترس است و انتظار میرود بزودی برای سایر سیستم ها نیز عرضه شود. ما بررسی دقیق ویژگی های آن را در مقالهی اختصاصی خود منتشر کردهایم.
مایکروسافت از ماه مه گذشته شروع به آزمایش نهایی و گواهی دهی سیستم های واجد شرایط کرد. این کار انجام میشود تا اطمینان حاصل شود که رایانه های آماده برای ویندوز 11 24H2 میتوانند از تمام ویژگی های آیندهای که ویندوز 11 24H2 به همراه خواهد داشت، پشتیبانی کنند.
این بروزرسانی ویژگی ویندوز با نسخه 3.2 مدل درایور نمایشگر ویندوز (WDDM) معرفی میشود و همانطور که معمولاً اینطور است، WDDM جدید ویژگی ها و بهبود هایی را به همراه میآورد. از جمله موارد دیگر، WDDM 3.2 در حال بهبود اشکال زدایی TDR (تشخیص و بازیابی زمان بندی) درایور است که میتواند منجر به کاهش خرابی های درایور نمایشگر/گرافیک شود. ما در این مقاله اختصاصی آن را با جزئیات بیشتری پوشش دادیم.
علاوه بر این، WDDM 3.2 همچنین با اضافه کردن پشتیبانی برای کدک AV1، کدگذاری ویدیویی Direct3D 12 را بهبود میبخشد. در اصل، کد گذاری ویدیویی شتاب دهنده GPU روی ویندوز در ویندوز 11 24H2 بهتر خواهد شد.
مایکروسافت مینویسد: "ویژگی کد گذاری ویدیویی Direct3D12 از نسخه 24H2 (WDDM 3.2) ویندوز 11 به بعد، برای پشتیبانی از کد گذاری AV1 گسترش یافته است. چارچوب موجود مرتبط با ویدیو برای اجازه دادن به درایورها برای گزارش پشتیبانی و قابلیت های کدگذاری ویدیویی AV1 گسترش یافته است. چارچوب کد گذاری ویدیو دسترسی به قابلیت های شتاب دهی سخت افزاری کد گذاری ویدیو را برای سناریوهای مختلف مانند اینترنت اشیا (IoT)، ابر، APIهای رسانهای، یادگیری ماشین و پخش بازی فراهم میکند."
برای کسانی که کنجکاو هستند، Direct3D 12 Video اساساً به برنامه های ویندوز اجازه میدهد تا از قدرت GPU برای انجام رمزگشایی ویدیویی شتاب دهنده سخت افزار و همچنین کد گذاری، پردازش ویدیو و تخمین حرکت استفاده کنند.
جالب است که قبل از انتشار ویندوز 11 (نسخه 21H2، نسخه اصلی ویندوز 11)، مایکروسافت از کد گذاری شتاب دهنده سخت افزار پشتیبانی نمیکرد. با این حال، با WDDM 3.0 که با ویندوز 11 21H2 معرفی شد، این غول فناوری سرانجام پشتیبانی از کد گذاری را اضافه کرد.